OSMANLI İMPARATORLUĞU VE
ANAYASAL GELİŞMELER
1.
Osmanlı
İmparatorluğu döneminde ilk anayasal gelişme, 1808 tarihli “Sened-i İttifak”tır. 2. Mahmut döneminde, Alemdar Mustafa Paşa’nın
önderliğinde merkezi hükümetle ayanlar arasında imzalanmıştır. Anayasal
nitelikte olmayan bir belgedir.
2.
Osmanlı
döneminde anayasal gelişmelerin ikincisi, 1839 tarihli Tanzimat Fermanı’dır. Abdülmecit döneminde yapılmıştır.
3.
Anayasal
gelişmelerin 3.sü 1856 tarihli “Islahat
Fermanı”dır. Abdülaziz döneminde yapılmıştır.
Bunlar hukuk devletine geçişin ilk adımlarıdır.
TÜRK ANAYASALARI
1876 ANAYASASI (KANUN-İ ESASİ)
1.
Osmanlı
İmparatorluğu’nun ilk ve tek anayasasıdır.
2.
İki meclisli
bir anayasadır. (Meclis-i Ayan ve Meclisi Mebusan)
3.
Heyeti Ayan
üyelerini Padişah seçer.
4.
Meclisi
feshetme yetkisi Padişaha aittir.
5.
1908 yılında
2.Meşrutiyet’in ilanıyla yeniden anayasa ilan edilmiştir.
6.
1909’da bu
anayasa da değişikliğe uğramıştır.
7.
Türkler ilk
defa bu anayasa ile seçme ve seçilme hakkını elde ettiler.
8.
Yasama ve
Yürütme yetkileri Padişah’ın elinde toplandı. Yasama organı Ayan ve Mebusan
Meclisidir. Yürütme organı ise Bakanlar kurulundan oluşmaktadır. Yürütmenin
başında Padişah bulunur.
9.
Bakanlar
kurulunu atama ve görevine son verme yetkisi Padişah’a verildi.
10.
Sürgün
yetkisi padişaha verildi.
1909 ANAYASASI (8 AĞUSTOS 1909)
1.
Padişah’ın
yetkileri kısıtlandı.
2.
1876
Anayasasında meclisi fesh etme yetkisi Padişah’a verilmişti. Bu anayasada
meclisi kapatma yetkisi meclise verildi.
3.
Padişah’ın
veto yetkisine sınırlama getirildi.
4.
Vatandaşlara
dernek, Parti ve Toplantı yapma hakkı tanındı.
5.
Basından
sansür kaldırıldı.
Bu anayasa 1876 Anayasa’sının değişikliğe uğramış biçimi
olduğundan bazı kaynaklarda ayrı bir anayasa olarak geçmemektedir !
1921 ANAYASASI (TEŞKİLAT-I ESASİYE - 20 Ocak 1921)
1.
Yasama,
yürütme ve yargı güçleri TBMM’de toplanmıştır. (Güçler birliği)
2.
Milli
egemenlik ilkesinin kabul edildiği ilk anayasadır.
3.
Türk
tarihinin en kısa süreli anayasasıdır.
4.
TBMM Başkanı
aynı zamanda Devlet Başkanı’dır.
5.
İlk ve tek
yumuşak (kolay değiştirilebilir) anayasadır.
6.
Kuvvetler
birliği ilkesini benimsemiştir.
7.
Hükümet,
seçtiği vekiller tarafından yönetilir.
8.
Seçimler iki
yılda bir yapılır.
Milli egemenlik yolunda önemli bir adım atıldı !
Kuvvetler birliği ilkesi benimsenmiştir !
Meclis Hükümeti sistemini benimsenmiştir !
YORUMU
1.
“Halk kendi seçtiği
vekillerle yönetiliyor” ki bu maddeden ayrı bir devletten bahs edildiğinden,
yeni bir devletin kurulduğunun hukuki yönden belgelenmesidir.
2.
Olağanüstü
şartlarda hazırlanan, geçiş dönemi anayasasıdır.
3.
Türkiye
Cumhuriyetinin ilk anayasasıdır.
4.
Bütün kuvvet
ve kaynağını halktan alır.
5.
Savaş
nedeniyle bu anayasa kısa ve öz olmuştur.
6.
Cumhuriyetin
ilanı ile anayasaya bazı maddeler eklenmiştir.
Bu Anayasa; Mustafa Kemal’in Meclise değişik zamanlarda
sunduğu önergelerden oluşmuştur !
Demokratik ve devrimci bir özellik taşır. Vatandaş haklarına
yer vermez !
1923 DEĞİŞİKLİKLERİ
1.
Devletin
şeklinin Cumhuriyet olduğu açıkça belirtilmiştir.
2.
Devletin
dininin İslam, resmi dilinin Türkçe olduğu belirtilmiştir.
3.
Cumhurbaşkanı,
TBMM tarafından ve Başbakan, Cumhurbaşkanı tarafından atanacaktır.
1924 ANAYASASI (10 NİSAN 1924)
1.
Egemenlik
kayıtsız ve şartsız milletindir.
2.
Devletin
yönetim şekli Cumhuriyettir.
3.
Devletin dini
İslam, başkenti Ankara ve dili Türkçe’dir.
4.
Devletin
başkenti, rejimi ve bayrağı değiştirilemez.
5.
Yasama ve
Yürütme yetkileri meclise aittir.
6.
Yargı,
bağımsız mahkemelerce yürütülür.
7.
Meclis;
yürütme yetkisini seçtiği Cumhurbaşkanı ve onun atadığı Bakanlar kanalıyla
kullanır. Meclis; hükümeti her zaman denetler.
8.
Üst üste aynı
kişi Cumhurbaşkanı seçilebilir.
9.
Seçimler dört
yılda bir yapılır.
10.
Seçmen yaşı
18 olacaktır.
Devletin dini İslam olduğu kabul edildiğinden bu anayasa laik
değildir. Aynı zamanda diğer anayasalardan ayrılan en önemli özelliğidir !
Yargının bağımsız mahkemelere verilmesi
üzerine kısmen kuvvetler ayrılığı gerçekleşti !
İnkılapların yapılması ve değişen şartlar
uygun bir anayasaya duyulan ihtiyaç sonucu hazırlandı !
1924 ANAYASASI ÜZERİNDE YAPILAN
DEĞİŞİKLİKLER
1.
Devletin dini
İslam’dır maddesi 1928 yılında anayasadan çıkarıldı.
Bu değişimle birlikte laiklik gerçekleşti !
2. Seçmen yaşı 22’ye çıkarıldı.
3. Ormanlar devletleştirildi.
4. Kadınlara milletvekili olma hakkı tanındı.(1934)
5. Atatürk ilkeleri anayasaya girdi.
6. Laiklik anayasaya girdi. (1937)
7. Toprak reformu yapıldı.
ÖZELLİKLERİ
1. 1924 anayasası beş kez değişikliğe uğradı.
2. En uzun süreli anayasadır.
3. En çok değişiklik yapılan anayasadır.
4. Kişi hak ve özgürlükler tanınır.
5. Sosyal haklara yer verilmez
1961 ANAYASASI (9 Temmuz 1961)
1.
İki meclisli
parlamento ( millet meclisi ve Cumhuriyet Senatosu) sistemini kabul etmiştir.
2.
Kuvvetler
ayrılığı prensibi getirildi.
3.
Yürütme
organı Cumhurbaşkanı ve Bakanlar kurulundan oluşur.
4.
Meclis
yasaların kabulünde son söze sahiptir.
5.
Hukuk devleti
ilkesi benimsenmiştir.
6.
Sosyal Devlet
anlayışı benimsenmiştir.
7.
Seçimlerin;
serbest, eşit, gizli, tek dereceli genel oy ilkelerine göre yapılacağı
belirtilmiştir.
8.
Çoğunlukçu
demokrasi anlayışından çoğulcu demokrasi anlayışına geçildi.
9.
Temel hak ve
hürriyetlerle ilgili geniş düzenlemelere yer verilmiştir. Temel hak ve
hürriyetlerin hangi hallerde sınırlandırılacağı belirtilmiştir.
10.
Üniversitelere
TRT’ye özerk statü tanındı.
11.
Anayasa
mahkemesi kuruldu
12.
DPT (Devlet
Planlama Teşkilatı) kuruldu.
13.
Milli Birlik
komitesi kuruldu.
14.
Millet
meclisi ve Cumhuriyet senatosu olmak üzere iki meclisli sistem oluşturuldu.
İki meclisli sistem açıdan 1876 anayasasına benzemektedir !
1961 anayasası temel hak ve özgürlüklere geniş ve ayrıntılı
olarak yer verilmiştir !
1982 ANAYASASI (18 EKİM 1982)
1.
Yürütme organı
güçlendirildi.
2.
Cumhuriyet
senatosu kaldırıldı.
3.
Meclis 400
üyeden oluşmaktadır.
4.
Türk ve Tarih
kurumları birleştirildi.
5.
Milletvekilleri
beş yılda bir Cumhurbaşkanı da yedi yılda bir seçilecek.
6.
Kuvvetler
ayrılığı ilkesi benimsendi.
7.
Ayrıntılı
düzenleme var.
8.
Mecliste
karar almak kolay.
9.
Katılımcı
demokrasi var.
10.
Diyanet
işleri başkanlığı kuruldu.
NİTELİKLERİ
1.
Atatürk
milliyetçiliği
2.
Demokratik
devlet
3.
Laik devlet
4.
Sosyal devlet
5.
Hukuk devleti
6.
İnsan
haklarına saygılı
1924, 1961 VE 1982 ANAYASALARININ ORTAK ÖZELLİKLERİ
1.
Ulusal
Hakimiyeti her şeyin üstünde tutma,
2.
TBMM’nin
üstünlüğünü koruma,
3.
Cumhuriyet
rejiminin değiştirilemez olması.
T. C ANAYASASI (18 EKİM 1982)
Kuvvetler Ayrımı: Devlet organları arasında üstünlük anlamına gelmeyip;
devlet yetki ve görevlerinin kullanılmasından ibaret olması ve bununla sınırlı
medeni işbölümü-işbirliğinin bulunması; üstünlüğün ancak Anayasa ve kanunlarda
bulunmasıdır.
- 1982 Anayasasında
177 madde bulunmaktadır.
- 16 geçici madde
vardır. Toplam 193 madde 7 kısımdan oluşmaktadır.
- Başlangıç kısmı
anayasa metnine dâhildir.
1.
Kısım
Genel Esaslar
M.1-Devletin Şekli:
Türkiye
Devleti bir cumhuriyettir.
M.2-Cumhuriyetin Nitelikleri:
Türkiye
Cumhuriyeti; Atatürk milliyetçiliğine bağlı, demokratik, laik ve sosyal bir
hukuk Devletidir.
M.3-Devletin Bütünlüğü, Resmi
Dili, Bayrağı, Milli Marşı ve Başkenti:
Türkiye
Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür. Bayrağı, şekli kanunda
belirtilen, beyaz ay yıldızlı al bayraktır. Milli marşı, “İstiklal Marşı’dır.
Başkenti
Ankara’dır.
1982 anayasasındaki değiştirilemeyecek
hükümler şunlardır :
1.
Milli marşı
İstiklal Marşı’dır.
2.
Başkenti
Ankara’dır.
3.
Bayrağı ay
yıldızlı bayraktır.
4.
Türkiye;
devleti ve milletiyle bölünmez bir bütündür.
5.
Dili Türkçe’dir.
6.
Türkiye
devleti bir cumhuriyettir.
M.6.Egemenlik: Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir. Türk milleti
egemenliğini yetkili organ eliyle kullanır.
M.7-Yasama:
Yasama
yetkisi, Türk milleti adına TBMM’nindir. Bu yetki devredilemez.
M.8-Yürütme:
Yürütme
yetkisi ve görevi, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu’na aittir.
M.9-Yargı:
Yargı
yetkisi, Türk Milleti adına bağımsız mahkemelerce kullanılır.
M.11-Anayasanın
Bağlayıcılığı ve Üstünlüğü:
Anayasa
hükümleri yasama yürütme yargı organlarını idari makamları ve diğer kuruluş ve
kişileri bağlar. Kanunlar Anayasaya aykırı olamazlar.
Temel hak ve hürriyetlerin nitelikleri:
1.
Dokunulmaz
2.
Devredilmez
3.
Vazgeçilmez
M.13-Temel Hak ve
Hürriyetlerin Sınırlanması:
—Temel
hak ve hürriyetler, devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünün, milli
egemenliğin, milli güvenliğin, kamu düzeninin, genel asayişin, genel ahlak ve
sağlığın korunması amacıyla anayasanın sözüne ve ruhuna uygun olarak ancak kanunla
sınırlandırılabilir.
—Temel
hak ve hürriyetlerle ilgili sınırlama demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı
olamaz öngörüldüğü amaç dışı kullanılamaz
—
Suç ve ceza geçmişe yürütülemez suçluluğu mahkeme kararıyla saptanana dek kimse
suçlu sayılmaz
—Yabancıların
temel hak ve özgürlükleri milletlerarası hukuka uygun kanunla sınırlanabilir.
Temel hak ve hürriyetlerin kullanılmasının
durdurulması:
Bu durumlarda temel hak ve hürriyetlerin kullanılması
kısmen veya tamamen durdurulabilir.
1.
Savaş
2.
Seferberlik
3.
Sıkıyönetim
4.
Olağanüstü
hal
Ancak bu dört durumda bile:
1.
Kişinin yasam
hakkına maddi ve manevi varlığının bütününe dokunulamaz.
2.
Kimse din,
vicdan, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz.
TEMEL HAK VE HÜRRİYETLERİN
SINIFLANDIRILMASI
Kişinin hak ve ödevleri:
1.
Kişinin maddi
ve manevi varlığının dokunulmazlığı
2.
Zorla
çalıştırma yasağı
3.
Kişi
hürriyeti ve güvenliği
4.
Özel hayatın
gizliliği
5.
Konut
dokunulmazlığı
6.
Haberleşme
hürriyeti
7.
Yerleşme ve
seyahat hürriyeti
8.
Din ve vicdan
hürriyeti
9.
Düşünce ve
kanaat hürriyeti
10.
Düşünceyi
açıklama ve yayma hürriyeti
11.
Bilim ve
sanat hürriyeti
12.
Basın
hürriyeti, Süreli ve süresiz yayın hakkı, Basın araçlarının korunması, Kamu
tüzel kişilerinin elindeki basın dışı kitle haberleşme araçlarından yararlanma
hakkı
13.
Düzeltme ve
cevap hakkı
14.
Dernek kurma
hürriyeti, toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı
15.
Mülkiyet
hakkı
16.
Hak arama
hürriyeti, Kanuni hâkim güvencesi, Suç ve cezalara ilişkin düzenleme, İspat
hakkı
17.
Temel hak ve
hürriyetlerin korunması
—Zorla
çalıştırılma yasağında hiç kimse zorla çalıştırılamaz. Ancak hükümlülük,
tutukluluk ve olağanüstü hallerde vatandaşlık ödevinden kaynaklanan çalışmalar
istisnadır.
—Herkes
kişi hürriyeti ve güvenliğine sahiptir Hâkim kararı olmadan yakalama, ancak suçüstü ve
gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde yapılır.
—Yakalanan
ve tutuklanan kişi 48 saatte, toplu olarak işlenen suçlarda 4 gün içerisinde hâkim
karşısına çıkarılır.
—Tıbbı
zorunluluklar ve kanunda yazılı haller dışında kısının vücut bütünlüğüne
dokunulamaz rızası olmadan bilimsel tıbbı deneylere tabı tutulamaz.
Özel hayatın gizliliği:
Konut dokunulmazlığı, haberleşme hürriyeti, basın hürriyeti,
süreli ve süresiz yayın hakkı, dernek kurma hürriyeti hakları milli güvenlik,
kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlakın
korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması sebepleriyle hâkim
kararıyla sınırlandırılabilir.
M.20.Hakım kararı olmadan kimsenin ustu özel kâğıdı, eşyası
aranamaz.
M.23.Vatandaşın yurt dışına çıkma hürriyeti vatandaşlık ödevi, ceza soruşturması
veya kovuşturması sebebiyle
sınırlandırılabilir.
M.26.Düşüncenin açıklanması ve yayınlanmasında kanunda
yasaklanmış bir dil kullanılamaz
M.32.Düzeltme cevap verme yayını yapılmazsa hakım 7 gün
içinde düzeltme yayınının gerekip gerekmediğine karar verir.
Dernekler
kanunun öngördüğü hallerde hakım kararıyla kapatılır.
M.34 Herkes önceden izin almadan silahsız ve saldırısız
toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkına sahiptir.
M.35.Mülkiyet
hakkı ancak kamu yararı amacıyla kanunla sınırlandırılır.
SOSYAL
VE EKONOMİK HAKLAR
1.
Ailenin
korunması
2.
Eğitim ve
öğrenim hakkı
3.
Kıyılardan
yararlanma hakkı
4.
Kamulaştırma
5.
Devletleştirme
6.
Özelleştirme
7.
Çalışma ve
sözleşme hürriyeti
8.
Çalışma hakkı
ve ödevi
9.
Dinlenme
hakkı
10.
Sendika kurma
hakkı
11.
Toplu iş
sözleşmesi hakkı
12.
Grev ve
lokavt hakkı
13.
Ücrette
adaletin sağlanması
14.
Sağlık
hizmetleri ve çevrenin korunması
15.
Konut hakkı
16.
Gençliğin
korunması ve sporun geliştirilmesi
17.
Sosyal
güvenlik hakkı
18.
Tarih kültür
ve tabiat varlıklarının korunması
19.
Sanatın ve
sanatçının korunması
20.
Devletin
iktisadi ve sosyal ödevlerinin sınırları
M.46 kamulaştırma: Devlet ve kamu
tüzel kişileri kamu yararı nedeniyle karşılıklarını peşin ödemek
şartıyla özel mülkiyette bulunan
taşınmaz malların
tamamını veya bir kısmını kamulaştırabilir.
1.
Tarım
reformunda
2.
Büyük enerji
sulama projelerinde.
3.
İskân
projeleri
4.
Yeni orman
alanlarının açılması
5.
Kıyıların
korunması ve turizm de taksitle ödeme 5 yıl içinde yapılır en yüksek faizle
ödenir.
6.
Çiftçiye ait
arazı kamulaştırması peşin ödenir.
M.51 İşçi ve ıs verenler
birden fazla sendikaya üye olamaz:
—İsçi
sendika ve üst kuruluşlarında yönetici olmak için işçi olarak 10 yıl bir fiil
çalışmak gerekir.
—Grev
ve lokavtta uyuşmazlık yüksek hakem kurulunca çözülür uyuşmazlığın her
sefasında başvurulur, kararları kesindir, bozulamaz. Sıyası amaçlı grev ve
lokavt yapılamaz
—Çalışanlar
ve işverenler önceden izin almaksızın sendika kurabilir, üye olabilir,
üyelikten çekilebilir. Sendika kurma hakkı milli güvenlik kamu düzeni, suç
işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel ahlak nedenleriyle kanunla
sınırlandırılabilir.
M52 İşçiler ve iş verenler karşılıklı olarak ekonomik ve
sosyal durumlarda çalışma şartlarını düzenlemek amacıyla toplu iş sözleşmesi yapma hakkına sahiptir. Aynı iş yerinde aynı
dönem için birden fazla toplu iş sözleşmesi yapılamaz
M65 Devlet iktisadi ve sosyal ödevlerini mali kaynaklarını
yeterliliği ölçüsünde yerine getirir.
SOSYAL
GUVENLIK BAKIMINDAN DEVLET TARAFINDAN KORUNMASI GEREKENLER
1.
Harp ve
vazife şehitlerinin dul ve yetimleri
2.
Malul ve
gaziler
3.
Sakatlar
4.
Yaslılar
5.
Korunmaya
muhtaç çocuklar
Siyasi haklar ve ödevler:
1.
Türk
vatandaşlığı
2.
Seçme ve
seçilme ve siyasi faaliyetlerde bulunma
3.
Siyasi parti
kurma, partilere girme ve partiden ayrılma hakkı
4.
Kamu
hizmetine girme hakkı
5.
Vatan hizmeti
6.
Vergi ödeme
7.
Dilekçe hakkı
Türk anadan veya Türk babadan doğan herkes Türk’tür.Vatandaşlıktan
çıkarılma kararına karşı yargı yolu kapatılamaz.
M.67
Seçimlerin yapılma şekli:
Seçimler ve halk
oylaması:
1. Serbest.
2. Eşit.
3. Gizli.
4. Tek dereceli.
5. Genel oy
6. Acık sayım ve döküm esasına göre.
Yargı yönetim ve denetimindedir. İtirazlar YSK (Yüksek Seçim Kuruluna) yapılır.
—18
yaşını dolduran her Türk vatandaşı seçme ve halk oylamasına katılma hakkına
sahiptir.
—Seçim
kanunlarında yapılan değişiklikler yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 yıl
içinde yapılan seçimlerde uygulanmaz.
Oy kullanamayacak kişiler:
1.
Silâh altında
bulunan erbaş ve erler
2.
Askeri öğrenciler
3.
Taksirli
suçlar hariç olmak üzere hükümlüler oy kullanamaz. Ancak tutuklular oy
kullanabilir.
M.68-Siyasi partiye üyelik:
Siyasi
partiye üye olabilmek için 18 yasını doldurmuş olmak gerekir.Siyasi partiler
önceden izin almaksızın kurulurlar.
SIYASI
PARTIYE UYE OLAMAYACAK KISILER.
1.Hakım
ve savcılar.
2
Sayıştay dahil olmak üzere yüksek yargı organları mensupları
3
Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan memurlar
4
Isçı olmayan diğer kamu görevlileri
5.TSK
mensupları
6
Yüksek öğretim öncesi öğrenciler.
M.69.SIYASI
PARTILERIN UYACAKLARI ESASLAR.
1
Sıyası partiler ticari faaliyetlerde bulunamazlar.
2
Sıyası partilerin malı denetimini Anayasa mahkemesi yapar.
3.Sıyası
partilerin kapatılması Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısının açacağı dava üzerine Anayasa Mahkemesi tarafından kesin karara bağlanır.
—Siyasi
partilerin tüzük ve programları devletin bağımsızlığına, ülkesi ve milletiyle
bölünmez bütünlüğüne, insan haklarına, eşitlik ve hukuk devleti ilkelerine
millet egemenliğine ve laik cumhuriyet ilkelerine aykırı olamaz. Aykırı olması
hali temelli kapatma sebebidir. Anayasa mah. dava konusu fiillerin ağılığına
göre siyasi partinin devlet yardımından tamamen veya kısmen yoksun
bırakılmasına karar verebilir.
4.Temelli
kapatılan bir parti bir başka adla acılamaz
5
Sıyası partinin kapatılmasına sebep olanlar 5 yıl sureyle bir baksa partinin
kurucu üyesi olamazlar. Anayasa mahkemesinin temelli kapatmaya ilişkin kesin
kararının resmi gazetede yayınlanmasıyla sure başlar.
6Yabancı
devlet kuruluşları, gerçek veya tüzel kişilerden maddi yardım alamazlar.
NOT:
Siyasi partinin kapatılmasında Anayasa mahkemesinin 3/5 oyu şart koşulmuştur.
—Mal Bildirimi: Kamu hizmetine girenlerin
mal bildiriminde bulunmaları kanunla düzenlenir. Yasama ve yürütme organlarında
görev alanlar bundan istisna edilemez.
—Vatan
hizmeti her Türkün hakkı ve ödevidir
—Vergi ödevi:-Herkes mali gücüne göre
vergi ödemekle yükümlüdür.
—Vergi yükünün adaletli ve
dengeli dağılımı gerekir
—Vergi, resim, harç ve benzeri
mali yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır.
—Vergi, resim, harç veya
benzeri yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirim oranlarında değişiklik
yapmak yetkisi Bakanlar Kuruluna verilebilir.
—Dilekçe Hakkı: Vatandaşlar ve karşılık esası
gözetilmek kaydıyla yabancılar kendileriyle veya kamuyla ilgili şikâyetlerini
yetkili makamlara veya TBMM ne bildirebilirler.
.
TBMM
Genel
oyla seçilen 550 milletvekilinden oluşur
MILLET
VEKILI SECILME YETERLILIKLERI:
1–30
yaşını doldurmuş olmak.
2
En az ilk okul mezunu olmak
3
Askerlik hizmetini yapmış olmak
4Kamu
hizmetinden yasaklanmamış olmak
5
Taksirli suçlar hariç 1 yıldan fazla hapis yatmamış olmak
6Yuz
kızartıcı suç islememek
7
Devlet sırrını açığa vurmamış olmak
8
İdeolojik ve anarşik suçlara katılmamak
9
Kısıtlı olmamak
M.77.SECIMLER
—Seçimler
5 yılda bir yapılır
—Meclis
veya gerekli şartların oluşması halinde Cumhurbaşkanı bu süre dolmadan
seçimlerin yenilenmesine karar verebilir
—Yenilenmesine
karar verilen meclisin yetkileri yeni meclisin seçilmesine kadar sürer.
—TBMM SEÇİMLERİNİN GERİYE BIRAKILMASI: Savas
nedeniyle seçimler TBMM tarafından 1 yıl ertelenebilir.(GERİYE BIRAKILIR)
ARA
SECIM:
—TBMM üyeliklerinde boşalma
olması halinde ara seçime gidilir.
—Her
seçim döneminde 1 kez yapılabilir.
—Genel
seçimler yapıldıktan sonra 30 ay geçmeden ara secime gidilemez
-Boşalan
üyeliklerin sayısı üye tam sayısının % 5 ını bulduğunda ara seçime 3 ay içinde
gidilir.
—Genel
secime 1 yıl kala ara seçime gidilmez.
—Seçimlerin
genel yönetim ve denetimi Yüksek Seçim Kuruluna aittir. YSK 7 asıl 4 yedek
üyeden oluşur.6sı Yargıtay, 5 i Danıştay dan seçilir.
—Milletvekilleri
bütün milleti temsil eder.
Üyelikle Bağdaşmayan İşler:
1.Devlet
ve kamu tüzel kişilerinde ve bunlara bağlı kuruluşların doğrudan veya dolaylı
katıldığı teşebbüs ve ortaklıkların,
2.Kamu
yararına çalışan derneklerin ve devletten yardım alan vakıfların kamu meslek
kuruluşları,sendika ve bunların üst kuruluşları ve teşebbüslerinde yönetim ve
denetim kurullarında görev alamazlar ,vekil olamazlar.
3.TBMM
üyeleri yürütme organının teklif inha atama veya onamasına bağlı resmi veya
özel bir işte görevlendirilemezler. Bir üyenin belli bir konuda 6 ayı aşmamak
üzere Bakanlar Kurulunca geçici bir görevi kabul etmesi meclis kararına
bağlıdır.
Yasama Sorumsuzluğu ve Dokunulmazlığı:
Yasama sorumsuzluğu: TBMM üyeleri meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerinden, Mecliste ileri sürdükleri düşüncelerden; o
oturumdaki başkanlık divanının teklifi üzerine meclisçe başka karar alınmadıkça
bunları meclis dışında tekrarlamak ve açıklamaktan sorumlu tutulamazlar. Yasama
sorumsuzluğu en kısa tanımıyla milletvekillerinin söz hürriyetini korur.
Hayat
boyu sürecek olan sorumsuzluk milletvekilini cezai takibatlara karşı mutlak
olarak korur.
Sorumsuzluğun
meclis veya başka bir organ tarafından kaldırılması söz konusu değildir.
Yasama Dokunulmazlığı:
Seçimden
önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili meclis kararı
olmadıkça tutulamaz, tutuklanamaz,
sorguya çekilemez ve yargılanamaz.
Ağır
cezayı gerektiren suçüstü hali ve seçimden önce soruşturmasına başlamak
kaydıyla anayasanın 14 üncü maddesindeki durumlar bu hükmün dışındadır.
Seçimden
önce veya sonra milletvekiline verilmiş bir ceza hükmünün uygulanması üyeliğin
sona ermesine bırakılır.
Dokunulmazlığı
kaldırılan üye tekrar seçilirse başka bir işleme gerek olmadan dokunulmazlığını
elde eder.
TBMM
siyasi parti guruplarından yasama dokunulmazlığı ile ilgili görüşme yapılamaz.
Dokunulmazlığı
kaldırılan bir milletvekilinin hangi fiilden yargılanacaksa onunla sınırlı
olarak hakkında kovuşturma yapılabilir.
Sorumsuzluk
mutlak, dokunulmazlık nispidir.
Sorumsuzluk
devamlı dokunulmazlık geçicidir.
Milletvekilliğinin
Sona ermesi:
1.Seçimlerin
sona ermesi.
2.Ölüm.
3.Milletvekilinin
cumhurbaşkanı seçilmesi
4.Milletvekilinin
yerel yönetim organlarına seçilmesi.,
Milletvekilliliğinin Düşmesi:
1.Milletvekilinin
istifa etmesi(TBMM Başkanlık Divanının tespiti ile Meclis Genel Kurulunca
kararlaştırılır)
2.
Kesin hüküm giyme veya kısıtlanma haline düşmesi. Kesin mahkeme kararının genel
kurula bildirilmesi.
3.
Milletvekilliği ile bağdaşmayan bir görev veya hizmeti sürdürmek(Genel Kurulda
gizli oyla karar verilir)
4.Meclis
çalışmalarına özürsüz ve izinsiz olarak bir ay içerisinde toplam 5 bileşim günü
katılmamak.Meclis Başkanlık Divanının tespiti üzerine Genel Kurul üye tam sayısının salt çoğunluğu ile karar
verir.
5.Partisinin
temelli kapatılmasına sebep olan, milletvekili Anayasa Mahkemesinin temelli
kapatılmasına ilişkin kesin kararını resmi gazetede yayınlandıktan itibaren
düşer.
Üyeliğin
düşmesine kural olarak meclis genel kurulu gizli oyla karar verir.
—Milletvekilliği
düşen vekil 7 gün içerisinde Anayasa mahkemesine başvurur. Anayasa mahkemesi 15
gün içinde karar verir.
Ödenek ve yolluklar:
Ödeneğin
aylık tutarı en yüksek devlet memurunun almakta olduğu miktarın ;yollukta
ödenek miktarının yarısını aşamaz.
Ödenek
ve yollukların en çok 3 aylığı önceden ödenir.
M.87 TBMM NIN GOREVLERI
1
Kanun koymak değiştirmek ve kaldırmak.
2
Bakanlar Kurulu ve bakanları denetlemek başbakan dahildir.
3
Bakanlar kuruluna belli konularda kanun hükmünde kararname çıkarma yatkısı
vermek
4
Bütçe ve kasın hesap kanunlarını görüşüp karara bağlamak.
5
Para basılmasına ve savaş ilanına karar vermek
6
Milletler arası antlaşmaların onaylanmasını uygun bulmak.
7
Genel ve özel af ilanına karar vermek.(Üye tamsayısının 3/5 çoğunluğu ile karar
verilir.)
8
Kesinleşen ölüm cezalarının yerine getirilmesine karar vermek
M.88.KANUN
TEKLIFI VE GORUSULMESI:
Yasama
işlemleri kanunlar ve parlamento kararları olmak üzere ikiye ayrılır.
Parlamento
kararları kanun dışındaki bütün işlemleri kapsar ve yargı denetimi dışındadır.
Kanunları yapma yetkisi:
1.Bakanlar
kurulu……………….kanun tasarısı
2.Milletvekilleri…………………
kanun teklifi yaparlar.
TBMM DE ŞEKLİ KANUN NİTELİĞİNDEKİ
İŞLEMLER:
1.Bütçe
ve kesin hesap kanunlarını kabul etmek
2.Para
basılmasına karar vermek.
3.Genel
ve özel af ilan etmek
4.Ölüm
cezalarının yerine getirilmesi.
5.Uluslararası
anlaşmaları onamak.
TBMM DE PARLAMENTO KARARLARI
NİTELİĞİNDEKİ İŞLEMLER:
1.İç tüzük yapma ve değiştirme.
2.Yasama
dokunulmazlığının kabul edilmesi
3.Meclis
üyeliğinin düşürülmesi.
4.Başkan
ve başkanlık divanını seçmek.
5.Gensoru,
güven oylaması ve meclis araştırmasını soruşturmak.
6.Savaş
ilanına ve silahlı kuvvetlerin kullanılmasına karar vermek.
7.OHAL
ve sıkıyönetimi onaylamak.
Kanunların hepsi cumhurbaşkanı
tarafından onaylanırken parlamento kararlarında böyle bir imzaya gerek yoktur.
Cumhurbaşkanı TBMM ce kabul edilen
kanunları 15 gün içinde yayınlar yayınlamasını kısmen veya tamamen uygun
bulmadığı kanunları TBMM ye geri gönderir.
TBMM geri gönderilen kanunu aynen
kabul ederse cumhurbaşkanınca yayınlanır.
Meclis
geri gönderilen kanunda değişiklik yaparsa cumhurbaşkanı değiştirilen kanunu
tekrar meclise geri gönderebilir.
Cumhurbaşkanınca kısmen uygun
bulmama durumunda TBMM sadece uygun bulmadığı maddeleri görüşebilir.
Milletlerarası anlaşmaları uygun bulma:
Usulüne
göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası anlaşmalar kanun hükmündedir.
Anayasaya
aykırılığı iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurulamaz.
1961
ve 1982 Anayasaları milletlerarası anlaşmaları yapma yetkisini yürütme
organına, onaylama yetkisini cumhurbaşkanına vermiştir.
Ancak
cumhurbaşkanın onaylaması TBMM nin onaylamayı bir kanuna uygun bulması gerekir.
Milletlerarası
bir anlaşmaya dayanan uygulama anlaşmaları ile kanunun verdiği bir yetkiye dayanılarak yapılan ekonomik, ticari, teknik
ve idari anlaşmaların TBMM tarafından uygun bulunması koşulu aranmamaktadır. ancak
bu anlaşmalar yayımlanmadan yürürlüğe konulamaz.
Türk
kanunlarında değişiklik getiren milletlerarası antlaşmaların mutlaka TBMM ce
uygun bulunması gerekir. Ekonomik ticari ve teknik ilişkileri düzenleyen ve
süresi 1 yılı aşmayan antlaşmalar devlet maliyesine yük getirmemek, kişi
hallerine ve Türklerin yabancı memleketteki mülkiyet haklarına dokunmamak
şartıyla yayınlanmayla yürürlüğe konar bu taktirde bu antlaşmalar TBMM ye
sunulur.
KANUN HÜKMÜNDE KARARNAME CIKARMA YETKİSİ:
Yetki Bakımından:KHK çıkarma yetkisi Bakanlar Kuruluna aittir.
Ohal
ve sıkıyönetim KHK lerinde yetki ise cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan
bakanlar kuruluna aittir.
Yetki kanunu bakımından:
Bakanlar
Kurulu kendiliğinden KHK çıkaramaz. TBMM nin bir yetki kanunu çıkarması
gerekir. Ancak ohal ve sıkıyönetim dönemlerinde yetki kanununa gerek olmadan
KHK çıkartılabilir.
Yetki
Kanunun içeriği:
1.Konusu
2.Amacı
3.Kapsamı
4.İlkeleri
5.Süresi
açıkça belirtilmelidir.
6.Birden
fazla KHK çıkarılabilip çıkarılamayacağı belirtilmelidir.
KHK lerin çıkarma yetkisinin sona
ermesi:
1.Yetki
kanunun belirlediği sürenin dolması.
2.Yeni
bir kanunla yetki kanununun yürürlükten kalkması
3.Yetki
kanununda belirlenen sayıda KHK çıkarılması
Ancak Bakanlar kurulunun istifası, Bakanlar
kurulunun Gensoru ile düşürülmesi, Yasama döneminin bitmesi durumlarında yetki
sona ermez.
Konu bakımından:
KHK lerde temel haklar ,kişi hakları
ve ödevleri ve siyasi hak ve ödevler düzenlenemez .KHK ile bakanlar kuruluna
bütçe değişiklik yetkisi verilemez.
Ohal
ve sıkıyönetim bunun istisnalarıdır.
Denetim bakımından:
KHK yargısal denetimi Anayasa mahkemesi tarafından
yapılır.
Ohal ve sıkıyönetim KHK hakkında Anayasaya aykırılık
iddiasıyla Anayasa mahkemesine dava açılamaz.
Şekil ve usul bakımından:
KHK resmi gazetede yayınlandıkları
gün yürürlüğe girerler.
Ancak
yürürlük tarihi daha sonraki bir tarihte gösterilebilir. Kararnameler RG de
yayınlandıkları gün TBMM ye sunulurlar sunulmazsa aynı gün yürürlükten
kalkarlar. TBMM tarafından reddedilen KHK ise ret kararının RG de yayınlandığı
tarihte yayından kalkarlar.
Savaş hali ilanı ve silahlı kuvvetlerin
kullanılmasına izin verme:
M.92.Savaş
hali ilanına ve TSK nın yabancı ülkelere gönderilmesine ve yabancı devlet
silahlı kuvvetlerinin Türkiye’de bulunmasına TBMM karar verir.
TBMM
tatilde veya ara vermede iken ülkenin ani silahlı saldırıya uğraması durumunda
TSK nın kullanılmasına Cumhurbaşkanı da karar verir.
M.93.TOPLANMA
VE TATIL
TBMM
her yıl 1 EKIMDE toplanır
Ara verme veya tatil sırasında
1.Doğrudan
doğruya cumhurbaşkanınca
2.Bakanlar
kurulunun istemi üzerine Cumhurbaşkanınca
3.Meclis
Başkanı da doğrudan doğruya veya Milletvekillerinin 1/5 istemi üzerine
meclisi toplar.
M.94.BASKANLIK
DIVANI
_Siyasi parti gurupları başkanlık için aday
gösteremezler.
_Meclis
başkanı başkan vekilleri katıp üyeler ve idare amirlerinden oluşur
_Başkanlık
divanı için bir yasama döneminde 2 defa secim yapılır: ilki 2 yıl ikincisi 3
yıl grev yapar.
_TBMM
meclis başkan adayları meclis üyeleri içerisinden seçilir ilk iki oylamada üye
tam sayısının 2/3 ve üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır.Bu
durum sağlanamazsa en çok oy alan iki aday için 4. oylama yapılır bu oylamada
en fazla oy alan üye başkan seçilir.
_Sıyası
parti gurubu minimum 20 milletvekilinden oluşur.
Toplantı ve karar yeter sayısı:
_TBMM
üye tam sayısının en az 1/3 ile toplanır toplantıya katılanlar salt çoğunlukla
karar verir ancak karar yeter sayısı üye
tam sayısının ¼ nun 1 fazlasından az olamaz..
M.98.
TBMM DE BILGI EDINME VE DENETLEME YOLLARI:
1.SORU. Bakanlar kurulu adına sözlü veya yazılı olarak
cevaplandırılmak üzere başbakan veya bakanlardan bilgi istemekten ibarettir.15
Gün sonra gündeme alınır.
2.MECLIS ARASTIRMASI. Bellı bir konuda bilgi edinilmek için yapılan
incelemeden ibarettir 3 ay da sonuçlanır
3 GENEL GORUSME. Toplumu ve devlet faaliyetlerini ilgilendiren belli
bir konunun TBMM genel kurulunda görüşülmesidir. Hükümet, siyasi parti grupları
en az 20 milletvekili tarafından bir önerge ile istenir.
4.GENSORU. Bir sıyası parti adına veya 20 milletvekilinin
istemi üzerine açılır. Hükümetin veya bir bakanın siyasal sorumluluğu
araştırılır.
Bakanlar
kurulunun veya bakanlığın düşürülmesi üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
olur. Oylamada güvensizlik oyları sayılır.
5 MECLIS SORUSTURMASI.
_Başbakan
veya bakanların görevleri ile ilgili cezai sorumluluklarının araştırılmasını
sağlamaktır.
_Üye
tamsayısının 1/10 nün vereceği önerge ile soruşturma açılması istenebilir.
_Meclis
bu istemi en geç bir ay içerisinde görüşür.Bu görüşme sonunda gerekli
görülürse Başbakan veya bakanlar
yüce divana sevk edilir.
_Yüce
divana sevk kararı ancak üye tam sayısının salt çoğunluğunun gizli oyu ile
alınır .
_Bakan
Yüce Divana sevk edilirse bakanlıktan düşer.
_Başbakan
Yüce Divana sevk edilirse hükümet istifa etmiş sayılır.
YÜRÜTME
M.101-Cumhurbaşkanı Seçilebilme Koşulları
1-40
yaşını doldurmuş olmak.
2-Yüksek
öğrenim yapmış olmak
3-Türk
vatandaşı olmak
4-Cumhurbaşkanı
Meclisin kendi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine
sahip Türk vatandaşları arasından 7 yıl için seçilir.
5-Bir
kimse iki defa Cumhurbaşkanı seçilemez.
6-Cumhurbaşkanlığı’na
TBMM üyeleri dışında aday gösterilebilmesi, Meclis üye tamsayısının en az beşte
birinin yazılı önerisiyle mümkündür.
Cumhurbaşkanı seçimi:
—Cumhurbaşkanının
seçilmesi, TBMM üye tamsayısının 2/3 çoğunluğuyla ve gizli oyla seçilir.
__Cumhurbaşkanının
görev süresi dolmadan 30 gün önce, dolduktan 10 gün sonra seçime başlanır.
Seçim 1 ayda tamamlanır. Oylamalar 3’er gün arayla yapılır.
1.TUR
+ 2.TUR: Üye tamsayısının 2/3 çoğunluğuyla
3.TUR:
Üye tamsayısının salt çoğunluğuyla. (276)
4.TUR:
3. turda en çok oyu olan iki aday bu tura kalır.
Salt
çoğunlukla Cumhurbaşkanı seçilir. Seçilemezse, TBMM seçimleri yeniler.
M.104-CUMHURBAŞKANININ
GÖREV VE YETKİLERİ:
a)Yasamayla ilgili Yetkileri
1-Yasama
yılının ilk günü TBMM’de açılış konuşmasını yapar.
2-TBMM’yi
gerektiğinde toplantıya çağırır.
3-Kanunları
yayınlar.
4-Kanunları
tekrar görüşülmek üzere TBMM’ne yollar.
5-Anayasa
değişikliğine ilişkin kanunları gerek gördüğünde halkoyuna sunar.
6-Kanunların,
KHK, TBMM iç tüzüğünün iptali için Anayasa mahkemesi’ne iptal davası açar.
7-TBMM’de
seçimlerin yenilenmesine karar vermek.
b)Yürütmeyle İlgili Yetkileri
1-Başbakanı
atamak ve istifasını kabul etmek.
2-Başbakanın
teklifi üzerine bakanları atamak ve istifalarını kabul etmek.
3-Gerek
görürse Bakanlar kurulu’na başkanlık etmek.
4-Yabancı
devletlere Türk temsilciliğini göndermek ve onlarınkini kabul etmek.
5-Milletlerarası
analaşmaları onaylamak ve yayınlamak.
6-TBMM
adına TSK Başkomutanlığı’nı temsil etmek.
7-TSK’nin
kullanılmasına karar vermek.
8-MGK’yı
toplantıya çağırmak.
9-Genelkurmay
Başkanı’nı atamak.
10-Kararnameleri
imzalamak.
11-Sürekli
hasta sakat ve kocama sebebiyle cezaları kaldırmak.
12-Devlet
Denetleme Kurulu üyelerini atamak.
13-YÖK
üyeleri ve rektörleri atamak.
c)Yargı ile ilgili Yetkileri
1-Anayasa
Mahkemesi üyelerini seçmek
2-Danıştay’ın
üyelerinin ¼’ünü seçmek.
3-Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısını seçmek
4-Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı vekilini seçmek
5-Hâkim
ve Savcılar Yüksek Kurulu üyelerini seçmek
6-AYİM
ve Askeri Yargıtay üyelerini seçmek.
M.105-CUMHURBAŞKANININ
SORUMLULUK VE SORUMSUZLUK HALİ
Cumhurbaşkanının
resen imzaladığı kararlar ve emirler aleyhine Anayasa Mahkemesi’ne itiraz edilemez.
Cumhurbaşkanı,
vatana hıyanetten dolayı TBMM üyelerinin 1/3’ünün teklifi üzerine üye
tamsayısının 3/4’ünün vereceği kararla suçlandırılır.
M.106-CUMHURBAŞKANLIĞINA
VEKİLLİK ETME
Cumhurbaşkanının
hastalık, yurt dışına çıkma, geçici olarak görevden alınma, ölüm, çekilme
durumlarında TBMM Başkanı ona vekillik eder ve ona ait yetkileri kullanır.
CUMHURBAŞKANI TEŞKİLATI:
1.Cumhurbaşkanlığı
genel sekreterliği: Kuruluşu,teşkilat ve çalışma esasları,personel atama
işlemleri Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenir.Bu kararname yargı
denetimi dışındadır.
2.Devlet Denetleme Kurumu:
İdarenin
hukuka uygunluğunun, düzenli ve verimli şekilde yürütülmesinin sağlanması
amacıyla kurulmuştur. Cumhurbaşkanının
isteği üzerine:
1-Tüm
kamu kurum ve kuruluşlarında sermayenin yarısından fazlasına sahip
kuruluşlarda.
2-Kamu
Kurumu niteliği olan meslek kuruluşlarında.
3-İşçi-işveren
meslek kuruluşlarında
4-Kamuya
yararlı dernek ve vakıflarda inceleme araştırma ve denetleme yapar.
Not:
TSK
ve yargı organları denetim dışıdır.
Üyeleri
Cumhurbaşkanınızca seçilir.
M.109-BAKANLAR
KURULU
Başbakan,
Cumhurbaşkanınca TBMM üyeleri arasından atanır.
Bakanlar,
TBMM üyeleri veya milletvekili seçilme yeterliliğine sahip olanlar arasından
Başbakanca seçilir ve Cumhurbaşkanı tarafından atanır.
Göreve başlama ve güvenoyu:
Bakanlar
Kurulunun programı, kuruluşundan 1 hafta içinde TBMM’de okunur ve güvenoyuna
başlanır. Güvenoyu için görüşmeler programın okunmasından 2 tam gün geçtikten
sonra başlar görüşmelerin bitiminden 1 tam gün sonra oylama yapılır.
Görev sırasında güvenoyu:
Başbakan
gerekli görürse Bakanlar Kurulunda görüştükten sonra, TBMM den güven
isteyebilir.
Güven
istemi TBMM ne bildirilmesinden bir tam gün geçmedikçe görüşülemez ve
görüşmelerin bitiminden bir tam gün geçmedikçe oya konulamaz.
Güven
istemi üye tam sayısının salt çoğunluğu ile reddedilebilir.
Görev ve siyasi sorumluluk:
Bakanlar
kurulu siyasetin yürütülmesinden birlikte sorumludurlar.Her bakan başbakana
karşı sorumlu olup ayrıca kendi yetkisi içindeki işlerden ve emri altındaki
işlerden sorumludur.
Bakanlıkların kurulması:
Bakanlıkların
kurulması kaldırılması görev ve yetkileri kanunla düzenlenir bir bakan birden
fazla bakana vekillik edemez .
Herhangi
bir sebeple boşalan bir bakanlığa 15 gün içerisinde yeni bir bakan atanır.
M.114-SEÇİMLERDE
GEÇİCİ BAKANLAR KURULU
TBMM
genel seçimlerinden önce, Adalet,
İçişleri ve Ulaştırma Bakanları çekilir.
Seçimin
başlangıç tarihinden 3 gün önce ve erken seçim halinde bu karardan itibaren 5
gün içinde, bu bakanlıklara TBMM içinden veya dışarıdan bağımsızlar Başbakanca
atanır.
Seçimlerin
yenilenmesine karar verildiğinde Bakanlar Kurulu çekilir Cumhurbaşkanı geçici
Bakanlar Kurulunu kurmak üzere Başbakan atar.
Geçici
Bakanlar Kurulu için güvenoyuna başvurulmaz.
Geçici
Bakanlar Kurulu seçim süresince ve yeni meclis toplanıncaya kadar görevde
kalır.
M.115-TÜZÜKLER
Bakanlar Kurulu, kanun uygulamasını göstermek, emrettiği işleri
belirtmek üzere, kanuna aykırı olmamak ve Danıştay’ın incelemesinden geçirilmek
şartıyla çıkarılır.
Cumhurbaşkanınca
imzalanır ve kanunlar gibi yayınlanır.
Tüzükler
aksine bir hüküm bulunmadıkça resmi gazetede yayınlandıktan 45 gün sonra
yürürlüğe girerler.
M.116-TBMM
SEÇİMLERİNİN CUMHURBAŞKANINCA YENİLENMESİ
Bakanlar kurulunun:
1-Güvenoyu alamaması
2-Güvensizlik oyu ile düşürülmesi hallerinde 45 gün
içinde yeni Bakanlar Kurulu kurulamadığı takdirde veya kurulduğu halde güvenoyu
alamazsa Cumhurbaşkanı TBMM Meclis başkanına danışarak seçimlerin yenilenmesine
karar verir.
Başbakanın istifa etmesi üzerine 45 gün içinde veya
yeni seçilen Meclis Başkanlık Divanı seçiminden sonra yine 45 gün içinde
Bakanlar Kurulu kurulamaması hallerinde Cumhurbaşkanı Meclis başkanına
danışarak seçimlerin yenilenmesine karar verir.
M.117-BAŞKOMUTANLIK
VE GENELKURMAY BAŞKANLIĞI
TBMM’nin
manevi varlığından ayrılamaz; Cumhurbaşkanı tarafından temsil olunur.
Milli
güvenliğin sağlanmasından, silahlı kuvvetlerin yurt savunmasına
hazırlanmasından TBMM’ye karşı Bakanlar Kurulu sorumludur.
Genelkurmay
Başkanı, silahlı kuvvetlerin komutanı olup, savaşta başkomutanlık görevini
Cumhurbaşkanı adına yapar. Bakanlar Kurulu’nun teklifi üzerine Cumhurbaşkanınca
atanır.
Genelkurmay
Başkanı görev ve yetkilerinden dolayı Başbakana karşı sorumludur.
M.118-MİLLİ
GÜVENLİK KURULU
1-Cumhurbaşkanı
2-Başbakan
3-Genelkurmay
Başkanı
4-Milli
Savunma Bakanı
5-İçişleri
Bakanı
6-Dışişleri
Bakanı
7-Adalet
Bakanı
8-Kuvvet
Komutanları (Kara,Deniz ,Hava ve Jandarma komutanları)
9-Başbakan
Yardımcılarından oluşur.
Gündemi;
Başbakan ya da Genelkurmay Başkanı’nın önerileriyle Cumhurbaşkanı belirler.
Cumhurbaşkanı
olmadığı zaman Başbakan toplar.
M.119-OLAĞANÜSTÜ
HALLER:
1.Tabii afet
2.Tehlikeli salgın hastalıklar
3.Ağır ekonomik bunalımlar
4.Şiddet olaylarının yaygınlaşması ve kamu düzeninin
ciddi şekilde bozulması hallerinde ilan edilir.
İlk üç durumda Cumhurbaşkanı başkanlığında
toplanan Bakanlar Kurulu 6 ayı geçmemek üzere OHAL ilan edebilir. Dördüncü
durumda ise Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu MGK da
görüşünü alarak 6 ayı geçmemek üzere OHAL ilan edebilir
OHAL
kararı verilmesi durumunda karar RG de yayınlanır TBMM onayına sunulur.
Bakanlar
Kurulu’nun istemi üzerine Meclis 4 ay uzatabilir veya OHAL kaldırılabilir.
SIKIYÖNETİM, SEFERBERLİK VE SAVAŞ HALİ:
1-Hür
demokratik düzene veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik
2-Olağanüstü
hal ilanını gerektiren hallerden daha ağır şiddet hareketlerinin yaygınlaşması
3-Savaş
hali, ayaklanma olması
4-Vatan veya cumhuriyete karşı kuvvetli
bir eylemin baş göstermesi
5-Ülkenin
ve milletin bölünmez bütünlüğünü tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin
yaygınlaşması sebepleriyle Cumhurbaşkanlığı başkanlığında toplanan Bakanlar
Kurulu, MGK nun da görüşünü alarak süresi altı ayı geçmemek üzere Sıkıyönetim
ilan edebilir.
—Bu
karar derhal RG de yayımlanır ve aynı gün TBMM onayına sunulur. TBMM gerekli
gördüğü takdirde sıkıyönetim süresini kısaltabilir, uzatabilir veya
kaldırabilir.
—Sıkıyönetim
TBMM kararı ile her defasında 4 ayı aşmamak üzere uzatılabilir. Savaş
hallerinde bu süre aranmaz.
—Sıkıyönetim
hallerinde;
1-Kolluk
görev ve yetkileri askeri makamlara geçer
2-Temel
hak ve hürriyetlerde kısıtlanma daha fazla olmakta
3-Bazı
suçların yargılanması sıkıyönetim askeri mahkemesinde yapılabilmektedir.
—Sıkıyönetim
komutanları Genelkurmay Başkanlığına bağlı olarak görev yaparlar.
İDARENİN ESASLARI:
İdare, kuruluş ve görevleri ile bir
bütündür ve kanunla düzenlenir. İdarenin kuruluş ve görevleri merkezden yönetim
ve yerinden yönetim esaslarına dayanır. Kamu tüzel kişiliği ancak kanunla veya
kanunun açıkça dayandığı yetkiye dayanılarak kurulur.
İdarenin her türlü eylem ve
işlemlerine karşı yargı yolu açıktır. Ancak Cumhurbaşkanının tek başına
yapacağı işlemler ile yüksek askeri şura kararları yargı denetimi dışındadır.
Yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka
uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır. Yerindelik denetimi yapılamaz.
İdari işlemin uygulanması halinde
1.Telafisi
güç veya imkânsız zararların doğması ve
2.İdari
işlemin açıkça hukuka aykırı olması şartlarının birlikte gerçekleşmesi
durumunda yürütmenin durdurulmasına karar verilebilir.
Merkezi idare kuruluşu coğrafya
durumuna, ekonomik şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre illere
illerde diğer kademeli bölümlere ayrılır. İllerin idaresi yetki genişliği
esaslarına dayanır.
Mahalli idareler il, belediye veya
köy halkının mahalli müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kuruluş esasları
kanunla belirtilen kamu tüzel kişileridir.
Mahalli
idarelerin seçimleri 5 yılda bir yapılır.
Mahalli idarelerin seçilmiş
organlarının organlık sıfatını kazanmaları veya kaybetmeleri konusundaki
denetim yargı yoluyla olur ancak görevleri ile ilgili bir suç sebebiyle
hakkında soruşturma veya kovuşturma olursa içişleri bakanı geçici bir tedbir
olarak görevden uzaklaştırabilir.
Görev ve sorumlulukları disiplin kavuşturmasında
güvence:
Memurlar ve diğer kamu görevlileriyle kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşları mensuplarına
savunma hakkı tanınmadıkça disiplin cezası verilemez.
Uyarma ve kınama cezaları hariç disiplin kararları yargı
denetimi dışına bırakılamaz
Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin yetkilerini
kullanırken işledikleri kusurlardan doğan tazminat davaları ancak idare
aleyhine açılır. İdare ilgili kişiye daha sonra rücu eder.
M.124-YÖNETMELİKLER
Başbakanlık,
Bakanlıklar ve kamu tüzel kişileri kendi görev alanlarını ilgilendiren
kanunların, tüzüklerin uygulanmasını sağlamak üzere bunlara aykırı olmamak
şartıyla çıkarılırlar.
Hangi
yönetmeliklerin resmi gazetede yayınlanacağı kanunla belirtilir. Aksine hüküm
yoksa yönetmelikler yayımlandığı gün yürürlüğe girerler.
M.130-YÜKSEKÖĞRETİM
KURUMLARI:
Yükseköğretim
kurumları devlet tarafından kanunla kurulur. Kazanç anlamına yönelik olmamak
şartıyla vakıflar tarafından Yükseköğretim kurumları kurulabilir üniversiteler
ve bunlara bağlı birimler devletim gözetime ve denetime altındadır.
Rektörler
Cumhurbaşkanınca; dekanlar YÖK tarafından atanır.
TSK
ve Emniyet teşkilatına bağlı Yükseköğretim
kurumları özel yükümlere tabidir.
KAMU
KURUM NİTELİĞİNDEKİ MESLEK KURULUŞLARI:
Belli bir mesleğe mensup olanların
müşterek ihtiyaçlarını karşılamak mesleki faaliyetlerini kolaylaştırmak ve
geliştirmek, meslek mensuplarının birbirleri ile ve halk ile olan ilişkilerinde
dürüstlük ve güveni hakim kılmak, meslek disiplinini sağlamak maksadıyla kanunla
kurulan kamu tüzel kişileridir.
Kuruluş
amaçları dışında faaliyette bulunamazlar.
Bu
kuruluşlar üzerinde devletin idari ve mali denetimine ilişkin kurallar kanunla
düzenlenir.
Amaçları
dışında faaliyet gösteren meslek kuruluşlarına Cumhuriyet Savcısının istemi
üzerine mahkeme kararıyla son verilir.
Organlarının
seçimlerinde siyasi partiler aday gösteremezler
M.137.KANUNSUZ EMİR:
Kamu hizmetlerinde çalışan bir kimse
üstünden aldığı bir emri yönetmelik, tüzük, kanun veya Anayasa hükümlerine
aykırı görürse yerine getirmez bu aykırılığı emri verene bildirir. Ancak üstü
emrinde ısrar ederse ve yazı ile yenilerse emri yerine getirir bu durumda emri
yerine getiren sorumlu olmaz.
Konusu suç olan bir emir hiçbir
suretle yerine getirmez. Yerine yetiren kimse sorumluluktan kurtulamaz.
MAHKEMELERİN BAĞIMSIZLIĞI:
—Hâkimler
görevlerinde bağımsızdırlar.
—Hiçbir
organ, makam, merci veya kişi yargı yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve
hâkimlere emir ve talimat veremez.
—Görülmekte
olan bir dava hakkında Yasama Meclisinde görüşme yapılamaz.
—Yasama
ve yürütme organları ile idare mahkeme kararlarına uymak zorundadır.
M.140-HÂKİMLİK
VE SAVCILIK TEMİNATI VE MESLEĞİ:
—
Hâkimler ve
savcılar azlolunamaz.
—Kendileri istemedikçe Anayasada gösterilen yaştan önce
emekliliğe ayrılamaz
—Bir mahkemenin veya kadronun kaldırılması nedeniyle
aylık ödenek ve diğer özlük haklarından yoksun bırakılamaz.
—Hâkimlik ve savcılık meslek içi eğitim ve diğer
özlük işeri mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre
kanunla düzenlenir.
—Hâkimler ve savcılar idari görevleri yönünden
Adalet Bakanlığına bağlıdırlar.
Hâkimler
ve savcılar istemedikçe 65 yaşına kadar emekli edilemezler.
—Mahkemelerin
kuruluşu görev ve yetkileri işleyişi ve yargılama usulleri kanunla düzenlenir.
—Hâkim
ve savcıların denetimi Adalet Bakanlığı izni ile adalet müfettişleri tarafından
yapılır.
M.145-ASKERİ
YARGI
Asker
kişilerin askeri suçlarıyla, bunların asker kişiler aleyhine veya askeri
mahallerde, askeri hizmet ve görevlerle ilgili olarak işledikleri suçlara ait
davalara bakarlar.
Savaş
ve sıkıyönetim hallerinde hangi suçlar ve hangi kişiler bakımından yetkili
oldukları kanunla düzenlenir.
YÜKSEK MAHKEMELER:
1.Anayasa
mahkemesi.
2.Yargıtay.
3.Danıştay.
4.Askeri
Yargıtay.
5.Askeri
Yüksek İdare Mahkemesi
6.Uyuşmazlık
Mahkemesi.
ANAYASA
MAHKEMESİNİN KURULUŞU
11
asıl ve 4 yedek üyeden oluşur.
1-Üyeleri
Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, AYİM, Sayıştay Başkanı veya üyesi
olmalıdır.
2–40
yaşını doldurmuş yükseköğretim görmüş ve kamu hizmetinde 15 yıl çalışmış
olmalıdır.
a)Yüksek
öğrenim kurumlarının; hukuk, iktisat, siyasal bilimler dallarında öğrenim
görmeli
b)Rektör,
dekan, Müsteşar, Müsteşar Yardımcısı, General, Amiral, Büyükelçi, Bölge Valisi
veya Vali olmalıdır.
c)Mesleğinde
avukat, olarak bilfiil çalışmalıdır.
Göreve
seçilip de kabul etmeyenler 1 ayda tekrar seçilir.
65
Yaşını doldurunca emekliliğe ayrılırlar.
Başkan
ve Başkan Vekilinin Seçimi
Asıl
üyeler arasından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunlukla 4 yıl için
seçilir.
Anayasa
Mahkemesinin Görevleri
1-Kanunların, KHKlerin ve TBMM İçtüzüğünü şekil ve esas
bakımından denetler. Anayasa değişikliklerini ise sadece şekil bakımından
denetler.
OHAL,
Sıkıyönetim ve savaş hallerinde çıkarılan KHK şekil ve esas bakımından Anayasaya
aykırılığı iddiasıyla Anayasaya dava açılamaz.
Şekil
bakımından denetleme Cumhurbaşkanlığınca veya TBMM üyelerinin 1/5tarafından
istenebilir. Kanunun yayınlandığı tarihten itibaren 10 gün geçtikten sonra
şekil bozukluğuna bağlı iptal davası açılamaz.
2-Yüce
Divan sıfatıyla yargılar.(Cumhurbaşkanı,BK üyeleri ,Anayasa mah.,Yargıtay
Danıştay,Askeri Yargıtay,AYİM,HSYK Başkan ve üyelerini Başsavcılarını)yüce
divan kararları kesindir.
3-Siyasi
partilerin kapanmasına bakar.
4-Üst
düzey devlet yöneticilerini ve yüksek yargı organı mensuplarını Yüce Divan’da
yargılar.
5-Siyasi
partilerin mali denetimini yapar.
İptal
Davası Açmaya Yetkili Olanlar:
İptal davası kanunlar, KHK ve TBMM içtüzükleri
hakkında açılır.
1-Cumhurbaşkanı
2-İktidar
ve ana muhalefet partisi meclis grupları
3-TBMM
üye tamsayısının 1/5’i
—TBMM’den
kanunların şekil bozukluğu iddiasıyla dava açılamaz.
—Milletlerarası
anlaşmaların aleyhine Anayasa Mahkemesine başvurulamaz.
—Dava
açma süresi kanunlar, KHK ve TBMM
içtüzüğü RG de yayınlanmasından başlayarak 60 gündür.
—Anayasa Mahkemesi kararları kesindir.
—İptal davaları geriye yürümez.
Başkan
ve Üyelerin Giremeyeceği Davalar
1-Kendilerine
ait ya da kendilerini ilgilendiren davalar
2-Aralarında
evlilik bağı kalkmış olsa bile eşinin kan ve sıhriyet yönünden usul ve fürunun
4. dereceye kadar olanların davaları
3-Hâkim,
savcı ve hakem sıfatıyla baktığı ve bilirkişilik ile tanıklık yaptığı davalar.
4-İstişare
mütalaa ve kanaat beyan etmiş olduğu davalar
M.154-YARGITAY
Adliye
mahkemeleri tarafından verilen ve kanunun başka bir adli yargı merciine
bırakmadığı karar ve hükümleri son inceleme merciidir. Kanunla gösterilen belli
davaların ilk ve son derece mahkemesidir. Yargıtay üyeleri, birinci sınıfa
ayrılmış adli hâkim ve savcılar arasından Hâkim ve Savcılar Yüksek Kurulunca
seçilirler.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı ve vekili 5 aday arasından Cumhurbaşkanınca 4 yıl için
seçilir.
M.155-DANIŞTAY
İdari
mahkemelerce verilen ve kanunun başka bir idari yargı merciine bırakmadığı kararlara
karşı son inceleme merciidir.
Danıştay
davaları görmek Başbakan ve Bakanlar Kurulunca gönderilen kanun tasarıları,
kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri hakkında 2 ay
içinde düşüncelerini bildirmekle ve
tüzük tasarılarını incelemek, idari uyuşmazlıkları çözmekle görevlidir.
Danıştay
üyeleri Cumhurbaşkanınca seçilir.
M.156-ASKERİ
YARGITAY
Askeri
mahkemelerce verilen kararlara karşı son inceleme merciidir.
3
aday gösterilir. Cumhurbaşkanı üyelerini seçer.
M.157-ASKERİ
YÜKSEK İDARE MAHKEMESİ
Askeri
olmayan makamlarca tesis edilmiş olsa bile asker kişileri ilgilendiren, askeri
hizmete ilişkin idari işlem ve eylemden doğan uyuşmazlıkların ilk ve son derece
mahkemesidir.
Askeri
hakim sınıfından olmayan üyelerin görev süreleri 4 yılı geçemez.
Askerlik
yükümlülüklerinden doğan uyuşmazlılarda ilgilinin asker kişi olması şartı
aranmaz.
M.158-UYUŞMAZLIK
MAHKEMESİ
Adli,
idari ve askeri yargı mercileri arasındaki görev ve hüküm uyuşmazlıklarını
kesin olarak çözer.
Diğer
mahkemeler ile Anayasa Mahkemesi arasındaki görev uyuşmazlıklarında Anayasa
Mahkemesinin kararı esas alınır.
Bu
mahkemenin başkanlığı Anayasa mahkemesince seçilir.
M.159-HAKİM
VE SAVCILAR YÜKSEK KURULU
Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu mahkemelerin
bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kurulur ve görev yaparlar
Kurulun
Başkanı Adalet Bakanıdır.
Kurulun kararlarına karşı yargı yolu
kapalıdır.
M.160-SAYIŞTAY
Genel
ve katma bütçeli idarelerin bütün gelir ve giderleri ile mallarını TBMM adına
denetler sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlar ve kanunlarla
verilen inceleme ve denetleme işlemlerini yapmakla görevlidir.
Sayıştay’ın
kesin hükümlerine karşı ilgililer yazılı bildirimden itibaren 15 gün içinde bir
kereye mahsus olmak üzere karar düzeltme yoluna gidilebilir. Bu kararlara karşı
idari yargı yoluna başvurulamaz.
Vergi
ve benzeri mali yükümlülüklerde Danıştay ve Sayıştay uyuşamazsa, Danıştay’ın
kararı esastır.
M.161-BÜTÇENİN
HAZIRLANMASI VE UYGULANMASI
Devletin
ve KİT dışındaki kamu tüzel kişilerinin harcamalarını yıllık bütçelerle
yapılır.
Bütçe
Kanununa bütçe dışı hükümler konamaz.
Bakanlar
Kurulu genel ve katma bütçe tasarıları ile milli bütçe tahminlerini gösteren
raporu , mali yıl başından 75 gün önce TBMM’ne sunar. Bütçe raporu Bütçe Komisyonunda
(40 kişi) incelenir. Bütçe komisyonunca 55 içinde kabul edilip TBMM de
görüşülür ve mali yıl başına kadar karar bağlanır.
TBMM
üyeleri bütçe kanun tasarılarının Genel Kurulda görüşülmesi sırasında gider
artırıcı ve gelir azaltıcı önerilerde bulunulamaz.
Bakanlar
Kuruluna KHK ile bütçede değişiklik yapma yetkisi verilemez.
M.164-KESİN
HESAP
Kesin
hesap kanun tasarıları kanunda daha kısa bir süre kabul edilmemişse, ilgili
oldukları mali yılın sonundan başlayarak en geç 7 ay sonra Bakanlar Kurulunca
TBMM’ne sunulur.
Sayıştay
genel uygunluk bildirimini kesin hesap kanun tasarısının verilmesinden
başlayarak en geç 75 gün içinde TBMM ne sunar.
Genel
Kurul kesin hesap kanun tasarısını yeni yıl bütçe kanunu tasarısıyla beraber
görüşerek karar bağlar
Sermayesinin
yarıdan fazlası doğrudan doğruya veya dolaylı olarak Devlete ait olan kamu
kuruluş ve ortaklarında denetim görevi TBMM ne aittir Sayıştay’ca yapılmaz.
ANAYASANIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Anayasanın
değiştirilmesi TBMM üye tamsayısının en az 1/3 tarafından yazıyla teklif
edilebilir.
Genel
kurulda iki kez görüşülür. Kabulü TBMM üye tam sayısının 3/5 ‘ü yani 330 oyla
kabul edilir.
Cumhurbaşkanı Anayasa değişikliklerine ilişkin
kanunları bir daha görüşülmek üzere TBMM ne gönderebilir. Meclis geri
gönderilen kanunu üye tam sayısının 2/3 ile aynen kabul ederse Cumhurbaşkanı
bunu halkoyuna sunabilir.
Meclisçe üye tamsayısının 3/5 ile veya 2/3 az
oyla kabul edilen anayasa değişiklikleri Cumhurbaşkanı tarafından Meclise iade
edilmediği zaman halkoyuna sunulmak üzere RG de yayımlanır.
Doğrudan
veya Cumhurbaşkanının iadesi üzerine Meclis üye tamsayısının 2/3 ile kabul
edilen Anayasa değişikliğine ilişkin
kanun veya maddeleri Cumhurbaşkanı tarafından halkoyuna sunulabilir.
Bunlar RG de yayımlanır.
Halkoyuna
sunulan kanun değişikliklerin yürürlüğe girmesi için halkoylamasında kullanılan
geçerli oyların yarısından çoğunun kabul olması gerekir.
SAVAŞ HALİ
Bakanlar
Kurulu ister. TBMM karar verir, Cumhurbaşkanı onaylar.
DEMOKRASİNİN 4 TEMEL ŞARTI
1.
Cumhuriyet
2.
Serbest seçim
3.
Vatandaşların temel haklarının tanınması
4.
Serbest örgütlenme
Ülkemizde
temsili demokrasi vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder