KPSS 2026: TARİH KONU ANLATIM SERİSİ : 1 - İslamiyet Öncesi Türk Devletleri: Kültür, Teşkilat ve Miras

 


Avrasya'nın Kadim Hükümdarları: İslamiyet Öncesi Türk Devletleri, Konar-Göçer Yaşamın Siyasal, Kültürel ve Hukuki Mirası Üzerine Kapsamlı Analiz

İslamiyet öncesi Türk tarihi, sadece Türk milletinin kökenlerini değil, aynı zamanda Avrasya steplerinin siyasi, askeri ve kültürel dinamiklerini de anlamak için hayati öneme sahiptir. M.Ö. III. yüzyıldan itibaren tarih sahnesine çıkan ve Orhun Vadisi’nden Pannonya Ovası’na (Macaristan) kadar uzanan geniş bir coğrafyada hüküm süren Türk devletleri, dünya tarihine ordu-millet yapısı, ikili yönetim sistemi, göktürk alfabesi ve kurultay gibi kalıcı miraslar bırakmıştır. Konar-göçer yaşam tarzının getirdiği hareketlilik, bu devletlerin kısa ömürlü olmasına karşın, etkilerinin kalıcı ve geniş bir alana yayılmasına olanak tanımıştır. KPSS Tarih dersinin temelini oluşturan bu dönem, özellikle devlet teşkilat yapısı, sosyal yaşam (Töre), dinî inanışlar ve yazılı edebiyatın başlangıcı gibi alanlarda detaylı bir bilgi birikimi gerektirir.

Bu  akademik derinlikteki kapsamlı makalede, İslamiyet öncesi Türk tarihini kronolojik, tematik ve analitik bir yaklaşımla inceleyeceğiz. Makalemiz, Türklerin anayurdu olan Orta Asya coğrafyasından başlayarak, sırasıyla Asya Hunları (Büyük Hun), Kök Türkler (Göktürkler) ve Uygurlar gibi kilit devletleri, bunların yönetim sistemlerini, toplumsal düzenlerini, ekonomik faaliyetlerini ve kültürel izlerini en ince detayına kadar analiz ederek, KPSS için gerekli olan üst düzey sentez bilgisini sağlayacaktır.


I. Orta Asya Coğrafyası, Türklerin Anayurdu ve Tarih Öncesi Dönem

Türk tarihinin başlangıç noktası olan Orta Asya, fiziki coğrafyası, iklimi ve jeopolitik konumu nedeniyle Türklerin yaşam tarzını ve devlet felsefesini doğrudan şekillendirmiştir.

A. Orta Asya'nın Coğrafi ve Sosyal Etkisi

  1. Orta Asya'nın Tanımı ve Sınırları: Türklerin anayurdu, doğuda Kingan Dağları, batıda Hazar Denizi, kuzeyde Sibirya stepleri ve güneyde Hindikuş/Künlun Dağları arasında kalan geniş coğrafi alandır. Bu coğrafya, büyük ölçüde step (bozkır) iklimine sahiptir.

  2. Konar-Göçer Yaşamın Zorunluluğu: Sert karasal iklim, yıl boyu tarıma izin vermez. Bu durum, Türkleri temel geçim kaynağı olarak hayvancılığa (at, koyun, sığır) yöneltmiştir. Hayvanlara otlak bulma zorunluluğu, konar-göçer (yarı göçebe) yaşam tarzını ve buna bağlı olarak yüksek hareketliliği zorunlu kılmıştır.

  3. Konar-Göçer Yaşamın Devlete Yansımaları:

    • Askerî Yapı: Sürekli hareket halinde olmak, Türkleri daima savaşa hazır ve disiplinli bir ordu-millet yapısına kavuşturmuştur. Kadın, çocuk, yaşlı ayırt etmeksizin herkes at binmeyi ve savaşmayı bilirdi.

    • Mülkiyet Anlayışı: Yerleşik hayatta toprak mülkiyeti esas iken, göçebelerde mülkiyet anlayışı hayvan ve çadır (Otağ) üzerine kuruluydu. Toprak (yurt) kutsaldı ancak bireysel mülkiyete konu değildi.

    • Siyasi Örgütlenme: Merkezi otorite, yerleşik toplumlara göre daha zayıf görünse de, acil durumlarda hızlı toplanma ve boylar arası birliği sağlama yeteneği yüksekti.

B. İlk Kültür Merkezleri ve Türklerin Tarih Sahnesine Çıkışı

Türklerin Orta Asya'da oluşturduğu kültürel tabakalar, onların ilk toplumsal ve teknolojik gelişimlerini gösterir.

  1. Afanasyevo Kültürü (M.Ö. 3000-1700): Türklerin en eski kültürü olarak kabul edilir. Tunçtan yapılmış eşyalar ve basit çobanlık izleri bulunur.

  2. Andronova Kültürü (M.Ö. 1700-1200): Yayılma alanı en geniş olanıdır. Atı evcilleştirme ve savaş arabalarını kullanma konusunda ilerleme gösterilmiştir.

  3. Karasuk Kültürü (M.Ö. 1200-700): İlk kez demir işlemeciliğinin izleri görülür.

  4. Tagar ve Taştık Kültürleri: Tagar, Orta Asya'da geniş bir alanda yayılmışken, Taştık kültürü Hunların devamı sayılan izler taşır.

Analitik Not: Türk adının geçtiği ilk belge, Çin kaynaklarıdır (M.Ö. I. yüzyıl). Türk adıyla kurulan ilk devlet ise Kök Türk Kağanlığı'dır. Türk kelimesinin anlamı ise Ziya Gökalp'e göre "Türeli" (Kanun sahibi), Kaşgarlı Mahmud'a göre "Olgunluk Çağı" anlamına gelir.


II. İslamiyet Öncesi Türk Devletlerinde Teşkilat ve Yönetim

Türk devlet geleneği, Çin, Bizans ve İran gibi büyük imparatorluklarla temas halinde olmasına rağmen kendine özgü ve köklü bir yapıya sahipti.

A. Devlet Yönetim Sistemi (İkili Teşkilat)

  1. Devlet Anlayışı (İl/El): Türklerde devlet, "İl" veya "El" olarak adlandırılırdı ve gök tanrının lütfuyla kurulduğuna inanılırdı.

  2. Kut İnancı: Hükümdarlık yetkisinin, Gök Tanrı tarafından hanedan ailesine verildiğine inanılırdı. Bu yetkiye Kut adı verilirdi.

    • Sonuç: Kut'un hanedanın tüm erkek üyelerine geçmesi, taht kavgalarını kaçınılmaz hale getirmiş, bu da devletlerin kısa ömürlü olmasının en önemli nedeni olmuştur.

  3. Hükümdar Unvanları: Kağan, Han, Yabgu, İlteber, İdikut. Bu unvanlar, hükümdarın hem dünyevi hem de göksel yetkiye sahip olduğunu gösterir.

  4. İkili Yönetim (Doğu-Batı):

    • Yapı: Devletin doğu kanadını Kağan (asıl hükümdar) yönetirken, batı kanadını genellikle Kağan'ın kardeşi olan Yabgu yönetirdi.

    • Neden: Bu sistem, hem geniş coğrafyayı yönetmeyi kolaylaştırır hem de hanedan üyelerine deneyim kazandırırdı. Ancak Yabgu'nun zamanla bağımsızlık eğilimine girmesi, devletin ikiye bölünerek yıkılmasına yol açan temel zafiyet olmuştur.

B. Ordu ve Askerî Yapı

  1. Ordu-Millet Anlayışı: Türklerde askerlik ayrı bir meslek değildi. Her Türk, doğuştan asker kabul edilir ve gerekli durumda silahını alıp orduya katılırdı.

  2. Onlu Sistem (Kurucusu: Mete Han): Asya Hun İmparatoru Mete Han tarafından kurulan ve dünyanın ilk düzenli ordusu kabul edilen sistemdir. Ordu, 10, 100, 1000 ve 10.000 (Tümen) kişilik birimlere ayrılmıştır. Bu sistem, günümüz ordularına kadar uzanan bir miras bırakmıştır.

  3. Savaş Taktikleri: En önemli taktik, düşmanı sahte çekilme ile tuzağa çekmek olan Turan Taktiği (Hilal Taktiği/Kurt Kapanı) idi. Ordu, süvari (atlı asker) ağırlıklıydı.

C. Devlet İşlerinin Görüşüldüğü Kurumlar

  1. Kurultay (Toy): Devletin en yüksek yönetim organı, bir danışma meclisi ve aynı zamanda bir karar organıdır.

    • Üyeler: Kağan, Hatun (Kağan'ın eşi), Yabgu, Tiginler (Şehzadeler), Boy beyleri ve vezirler (Aygucı).

    • Görevler: Yeni kağanı seçmek (Kut'a uygun), savaş ve barış kararları almak, Töre'de (yazısız hukuk) değişiklikler yapmak.

  2. Diğer Görevliler:

    • Aygucı: Vezir (Kağan'dan sonraki en yetkili kişi).

    • Buyruk: Bakan.

    • Şad: Tiginlerin askeri vali olarak görevlendirilmiş hali.

    • Tigin (Şehzade): Yetişmeleri için illere yönetici olarak atanırlar (Atabey/İnal adı verilen hocalar eşliğinde).


III. Toplumsal Yapı, Hukuk ve Ekonomi

Konar-göçer yaşam tarzı, Türklerin sosyal ve hukuki yapısını, yerleşik toplumlardan oldukça farklı bir şekilde şekillendirmiştir.

A. Toplumsal Yapı (Sosyal Hiyerarşi)

Türk toplumunda sosyal sınıflar ve kölelik gelişmemiştir (Özellikle Uygurlara geçene kadar). Temel sosyal yapı, birbirine sıkı sıkıya bağlı silsilelerden oluşurdu:

  1. Oğuş (Aile): Toplumun temel birimi.

  2. Urug (Sülale/Ailesi): Ailelerin birleşimi.

  3. Boy (Ok): Sülalelerin birleşimi, en önemli siyasi ve sosyal birliktir.

  4. Budun (Kavim/Millet): Boyların birleşimi.

  5. İl/El (Devlet): Budunların Kağan etrafında birleşerek oluşturduğu siyasi teşkilat.

Analitik Not: Türk toplumunda yatay hareketlilik (boy değiştirebilme) kolay, dikey hareketlilik (sınıf atlama) ise neredeyse imkansızdır, çünkü kölelik yoktur ve herkes hür kabul edilir. Kadın (Hatun), Kurultay'a katılır ve antlaşmalarda Kağan ile birlikte imza yetkisine sahipti, bu da kadının toplumdaki yüksek statüsünü gösterir.

B. Hukuk Sistemi (Töre)

  1. Töre: Türklerin yazılı olmayan, ancak herkes tarafından kabul edilen, kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktarılan hukuk kuralları bütünüdür. Töre, Kağan da dahil olmak üzere herkes için bağlayıcıydı.

  2. Töre'nin İçeriği: Töre'nin temelini adalet (Könilik), iyilik (Uzluk) ve insanlık (Kişilik) gibi ahlaki değerler oluştururdu.

  3. Yargı Sistemi:

    • Yargan (Yargucı): Yargıç.

    • Kurultay: En yüksek yargı merciiydi.

    • Cezalar: Özellikle hırsızlık, vatana ihanet ve devlete karşı gelme gibi suçlarda cezalar çok ağırdı (İdam veya sürgün). Bunun nedeni, göçebe toplumda suçluların hapsedilmesinin zor olması ve caydırıcılığın önemli olmasıdır.

C. Ekonomi ve Ticaret

  1. Temel Geçim Kaynağı: Hayvancılık (At, koyun) ve buna dayalı hayvansal ürünler (deri, et, süt).

  2. Tarım: Yerleşik hayata geçen Uygurlara kadar tarım ikincil bir faaliyetti. Ancak sulak alanlarda ve vadi tabanlarında sınırlı tarım yapılırdı.

  3. Ticaret: Türkler, göçebe yaşamın avantajıyla Çin, Bizans ve İran ile aktif ticaret yapmıştır.

    • İpek Yolu: Türklerin kontrol etmek istediği en önemli ticaret yolu İpek Yolu'dur. Türk-Çin savaşlarının ve Köktürk-Sasani, Köktürk-Bizans ittifaklarının temel nedeni İpek Yolu hakimiyetidir.

    • Takas ve Para: Başlangıçta takas sistemi yaygınken, Uygurlarla birlikte ilk kez kâğıt para (Çav) ve madeni para kullanımı başlamıştır.


IV. İslamiyet Öncesi Türk Devletlerinin Kronolojik ve Analitik İncelemesi

Bu dönemde kurulan büyük imparatorluklar, farklı coğrafyalarda farklı izler bırakmıştır.

A. Büyük Hun (Asya Hun) İmparatorluğu (M.Ö. 220 - M.S. 216)

  1. Kuruluş ve İlk Hükümdarlar: Teoman tarafından kurulmuştur. Ancak devletin asıl gücüne ulaşması Mete Han döneminde olmuştur.

  2. Mete Han Dönemi (M.Ö. 209 - M.Ö. 174):

    • Bütünleşme: Türk boylarını ilk kez tek bir çatı altında toplamıştır.

    • Onlu Sistem: Dünyanın ilk düzenli ordusunu kurmuştur.

    • Çin Politikası: Çin'i vergiye bağlamış, ancak Çin topraklarına yerleşmeyi yasaklamıştır. (Neden? Türklerin kalabalık Çin nüfusu içinde asimile olmasını önlemek.)

  3. Yıkılış: Mete Han'dan sonra taht kavgaları ve Çin entrikaları sonucu devlet, M.S. I. yüzyılda Kuzey ve Güney Hunları olarak ikiye ayrılmıştır. Güney Hunları Çin egemenliğine girerken, Kuzey Hunları batıya göç ederek Kavimler Göçü'nü tetiklemiştir.

B. Batı Hunları ve Kavimler Göçü (375)

  1. Kavimler Göçü: Avrupa Hunları (Balamir önderliğinde), 375 yılında Karadeniz'in kuzeyinden batıya ilerleyerek Ostrogot, Vizigot gibi Cermen kabilelerini yerlerinden etmiştir.

  2. Sonuçları (Evrensel):

    • Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılması (395): Batı Roma'nın yıkılış sürecini başlatan en büyük etkendir.

    • Feodalitenin Doğuşu: Avrupa'da merkezi otoritenin zayıflamasıyla derebeylikler (feodalite) ortaya çıkmıştır.

    • İlkçağ'ın Sonu, Ortaçağ'ın Başlangıcı: Tarih devirlerinin önemli bir dönüm noktası kabul edilir.

  3. Avrupa Hun Devleti (Kuruluş: 375):

    • Attila Dönemi (En Parlak Devir): Tanrının Kırbacı ve Cesur Kavimlerin Efendisi unvanlarıyla tanınmıştır.

    • Siyasi İlişkiler: Batı ve Doğu Roma'yı vergiye bağlamıştır (Margus ve Anatolius Antlaşmaları). Attila'nın ölümüyle devlet dağılmıştır.

C. Kök Türk (Göktürk) Kağanlığı (552-630 ve 682-744)

  1. Kuruluş (I. Köktürk - 552): Bumin Kağan tarafından kurulmuştur. Türk adıyla kurulan ilk devlettir.

  2. Genişleme: En geniş sınırlara Mukan Kağan döneminde ulaşmıştır.

  3. İpek Yolu Siyaseti:

    • Bumin Kağan'ın kardeşi İstemi Yabgu, İpek Yolu'nu kontrol etmek için önce Sasanilerle birleşerek Avarları (Ak Hunları) yıkmış, ardından Sasanilerin İpek Yolu'nda sorun çıkarması üzerine Bizans İmparatorluğu ile ittifak kurmuştur. (Bu, Türk tarihinin ilk Bizans ittifakıdır).

  4. Yıkılış: Çin entrikaları ve ikili yönetimdeki anlaşmazlıklar sonucu 630 yılında Çin egemenliğine girmiştir (50 yıllık esaret dönemi).

  5. Kutluk Devleti (II. Köktürk - 682):

    • Kutluk Kağan (İlteriş Kağan): "Devleti derleyip toparlayan" anlamına gelen bu unvanla devleti yeniden kurmuştur (İlteriş).

    • Vezir Tonyukuk: Türk tarihinin ilk veziri ve Türk milliyetçiliğinin öncüsüdür.

    • Orhun Yazıtları (Yazılı Edebiyatın Başlangıcı): Kül Tigin, Bilge Kağan ve Vezir Tonyukuk adına dikilmiştir (Türk adı, Türk tarihinin ilk yazılı belgeleri).

D. Uygurlar (744-840)

  1. Yerleşik Hayata Geçiş: Uygurlar, Kök Türkleri yıkarak kurulmuşlardır.

  2. Maniheizm Etkisi: Bögü Kağan döneminde Maniheizm dinini resmî din olarak kabul etmişlerdir.

    • Sonuç: Maniheizm; savaşmayı ve et yemeyi yasaklar. Bu durum, Uygurların savaşçı özelliklerini kaybetmesine neden olmuştur.

  3. Yerleşik Uygarlık:

    • Şehirleşme: Karabalsagun şehrini kurarak yerleşik hayata geçen ilk Türk devleti olmuşlardır.

    • Ekonomi: Tarım, ticaret ve el sanatları gelişmiştir. İlk kez kâğıt para (Çav) ve matbaa kullanılmıştır.

    • Mimari ve Sanat: Mimari (tapınaklar, saraylar), resim (fresk) ve heykeltıraşlık gelişmiştir (Mani dininin etkisiyle).

    • Kültür: 14 harfli Uygur Alfabesi'ni kullanmışlardır.

Analitik Sentez: Uygurlar, Çin kültürüyle en çok etkileşime giren, ancak buna rağmen kendi kimliğini koruyabilen bir Türk devletidir. Yerleşik hayata geçmeleri, Türk tarihinde büyük bir kültürel kırılma noktasıdır.


V. Diğer Önemli Türk Boyları ve Devletleri (Kavimler Göçü Sonrası)

Orta Asya'nın dışında ve çevresinde kurulan bu devletler, Türklerin geniş coğrafyadaki etkisini gösterir.

A. Hazarlar (Kafkasya ve Karadeniz'in Kuzeyi)

  1. Dini İnanç: Türkler arasında Museviliği (Yahudilik) resmî din olarak kabul eden tek devlettir.

  2. Ticaret ve Barış (Pax Khazarica): Hazar Denizi'ne adını vermişlerdir. Bulundukları coğrafyada barış (Hazar Barışı) ve ticareti (İpek Yolu'nun bir kolu) sağlamışlardır.

  3. Hoşgörü: Farklı dinlere (İslam, Hristiyanlık, Musevilik) inananları bir arada tutan bir hoşgörü yönetimine sahiplerdi.

B. Avarlar (Avrupa)

  1. Jeopolitik: Avrupa'da, İstanbul'u (Konstantinopolis) kuşatan ilk Türk devleti.

  2. Etkisi: Slavların teşkilatlanmasında ve bugünkü Macaristan devletinin temelinin atılmasında etkili olmuşlardır.

C. Bulgarlar (İdil ve Tuna)

  1. Tuna Bulgarları: Hristiyanlığı kabul ederek asimilasyona uğramışlar ve zamanla Slavlaşmışlardır.

  2. İdil (Volga) Bulgarları: İslamiyeti kabul eden ilk Türk devletlerinden biridir (Bağdat elçisi Ibn-i Fadlan). Çevrelerindeki Slav kabileler üzerinde kültürel etki bırakmışlardır.

D. Peçenekler ve Uzlar (Oğuzlar)

  1. Peçenekler: Devlet kuramamış (Boylar Birliği şeklinde yaşamışlar) ancak Bizans ordusunda paralı asker olarak görev yapmışlardır. Malazgirt Savaşı'nda (1071) Selçuklu tarafına geçerek savaşın kaderini değiştirmişlerdir.

  2. Uzlar (Oğuzlar): Karadeniz'in kuzeyinde yaşarken batıya göç etmişler, daha sonra Hristiyanlığı kabul ederek asimile olmuşlardır. (Bugünkü Gagavuzların atalarıdır.)

E. Kıpçaklar (Kumanlar)

  1. Dini İnanç: Hristiyanlaşmışlardır.

  2. Edebiyat: Latin harfleriyle yazılmış Codex Cumanicus adlı sözlük ve eser bırakmışlardır.


VI. İslamiyet Öncesi Türk Kültür ve Sanatının Mirası

Göçebe yaşam tarzı, Türklerin sanat ve kültürünü, taşınabilir ve pratik eşyalar üzerine yoğunlaştırmıştır.

A. Din ve İnanç Sistemi

  1. Gök Tanrı İnancı: Türklerin en yaygın ve eski dini inancıdır.

    • Özellik: Tek Tanrılı (Monoteist) bir inançtır. Tanrı (Tengri), gökte yaşar ve her şeyi yaratmıştır.

    • Şamanizm: Gök Tanrı inancının yanında, doğa kültleri (Ata, su, ağaç, dağ kültü) ve Şaman (Kam/Baksı) adı verilen din adamları aracılığıyla büyü ve ruhlarla ilişki kurma inancı da mevcuttu.

  2. Uçmağ ve Tamu: Cennet (Uçmağ) ve Cehennem (Tamu) kavramları, Ahiret inancının varlığını gösterir.

  3. Kurgan ve Balbal:

    • Kurgan: Hükümdar ve soyluların mezarlarıdır. Kurganlarda eşyalarıyla birlikte gömülmeleri, Ahiret inancının bir göstergesidir.

    • Balbal: Ölen kişinin öldürdüğü düşman sayısı kadar mezarının başına dikilen taş heykellerdir (Heykeltıraşlık ve askerlik ruhunun göstergesidir).

B. Sanat, Edebiyat ve Alfabeler

  1. Sanat: Göçebe yaşam nedeniyle mimari gelişmemiş, ancak taşınabilir sanatlar (maden işleme, deri, dokumacılık) gelişmiştir. Hayvan figürlerinin yoğun kullanımı (Hayvan Üslubu) en belirgin özelliktir.

    • Halı: Pazırık Kurganı'nda bulunan Pazırık Halısı, dünyanın en eski halısıdır.

  2. Edebiyat (Sözlü): Sav (atasözü), Sagu (ağıt), Koşuk (lirik şiir) ve Destan (toplumsal olayları anlatan kahramanlık öyküleri) yaygındır.

  3. Yazılı Edebiyat ve Alfabeler:

    • Orhun Yazıtları: Yazılı edebiyatın başlangıcı (Kök Türk Kağanlığı).

    • Kök Türk (Orhun) Alfabesi: Türklerin kullandığı ilk ulusal alfabedir (38 harfli, sağdan sola yazılır).

    • Uygur Alfabesi: Soğd alfabesinden esinlenilmiş, daha çok ticari ve idari yazışmalarda kullanılmıştır.

C. Takvim ve Bilim

  1. On İki Hayvanlı Türk Takvimi: Türklerin kullandığı ilk takvimdir. Güneş yılı esaslıdır ve her yıla bir hayvan adı verilmiştir.

  2. Astronomi ve Coğrafya: Göçebe yaşam, mevsimleri ve yönleri belirlemek için astronomi ve coğrafya bilgisini zorunlu kılmıştır.


VII. Sonuç: İslamiyet Öncesi Türk Mirası ve Çağdaş Etkileri

İslamiyet öncesi Türk devletleri, sadece Orta Asya'da iz bırakmakla kalmamış, aynı zamanda sonraki tüm Türk devletlerinin (Selçuklu, Osmanlı, Türkiye Cumhuriyeti) yönetim ve askeri yapısının temelini oluşturmuştur.

  1. Devlet Anlayışı Mirası: Kut İnancı ve İkili Yönetim prensipleri, Büyük Selçuklu ve Osmanlı'nın ilk dönemlerinde dahi etkisini sürdürmüştür (Osmanlı'daki Sancak Sistemi, Kut'un hukuki yorumu).

  2. Askeri Miras: Onlu Sistem, sadece Türk ordularına değil, dünya askeri teşkilatlarına da ilham vermiştir.

  3. Hukuki ve Sosyal Miras: Töre, Türklerin adalet ve düzen anlayışının temelini atmış, yerleşik hayata geçişte dahi İslami hukukla (Şeriat) birleşerek Örfi Hukuk olarak varlığını sürdürmüştür.

KPSS Sentezi: Bu dönemin en kritik bilgileri: Mete Han'ın Onlu Sistemi, Kutlukların (II. Kök Türk) Orhun Yazıtları, Uygurların yerleşik hayata geçişi ve Maniheizm'in etkileri, Töre'nin bağlayıcılığı ve İpek Yolu'nun siyasi çatışmalardaki ana neden olmasıdır.


KPSS TARİH Konu Anlatımı Serisi: Ders Notları

  1.  1: İslamiyet Öncesi Türk Devletleri (Kut, Töre, Ordu-Millet ve Sosyal Yapı)

  2. 2: İlk Türk İslam Devletleri ve Selçuklular (İkta, Divanlar, Nizamiye Medreseleri)

  3.  3: Anadolu Selçuklu Devleti: Kuruluş, Yükseliş ve Anadolu'nun Türkleşmesi

  4.   4: Osmanlı Devleti Kuruluş Dönemi ve Balkanlara Yerleşme (1299-1453)

  5.  5: Osmanlı Yükselme Dönemi: Fatih, II. Bayezid ve Yavuz Dönemleri

  6.  6: Osmanlı Yükselme Dönemi'nin Zirvesi: Kanuni Sultan Süleyman Devri (1520-1566) 

  7.  7: Osmanlı Yükselme Dönemi Sonu ve Sokullu Mehmet Paşa Devri (1566-1579)

  8.  8: Osmanlı Duraklama Dönemi (XVII. Yüzyıl): Siyasi Olaylar, Krizler ve Islahat Girişimleri

  9.  9: Osmanlı Gerileme Dönemi (XVIII. Yüzyıl): Siyasi Kayıplar, Denge Politikası ve Islahat Girişimleri

  10.  10: Osmanlı Dağılma Dönemi (XIX. Yüzyıl): Nizam-ı Cedid'den I. Meşrutiyet'e

  11.  11: Osmanlı Dağılma Dönemi'nin Sonu: II. Abdülhamid Dönemi, II. Meşrutiyet ve Son Savaşlar

  12.  12: Osmanlı Kültür ve Medeniyeti: Devlet Yönetimi, Toprak Sistemi, Hukuk, Ordu ve Eğitim Yapısı

  13.  13: I. Dünya Savaşı (1914-1918): Osmanlı'nın Son Savaşı, Cepheler ve Mondros Ateşkesi

  14.  14: Milli Mücadele'nin Başlangıcı ve Hazırlık Dönemi: Cemiyetler, İşgaller, Samsun ve Kongreler

  15.  15: TBMM'nin Açılışı ve Milli Mücadele Dönemi Savaşları: Cepheler, Mudanya ve Lozan

  16.  16: Türkiye Cumhuriyeti'nin Kuruluşu ve Atatürk İnkılapları: Siyasi, Hukuk, Eğitim ve Toplumsal Devrimler

  17.  17: Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1938): Misak-ı Milli'yi Tamamlama Çabaları, Musul, Boğazlar ve Hatay Sorunları

  18.  18: Atatürk'ün Ölümü Sonrası Türkiye: İkinci Dünya Savaşı Yılları, Milli Şef Dönemi, Çok Partili Hayata Geçiş ve Demokrat Parti'nin Kuruluşu (1938-1950)

  19.  19: Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi I: Soğuk Savaş ve Türkiye'nin İttifaklara Katılması (1950-1970)

  20.  20:Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi II: 1970'ler Krizi, Kıbrıs Barış Harekâtı, 12 Eylül Darbesi ve Soğuk Savaş'ın Sonu (1970-1991)

  21.  21: Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi III: Globalleşen Dünya ve Türkiye'de Yaşanan Önemli Gelişmeler (1991-Günümüz)

  22.  22: Atatürk İlkeleri'nin Bütünleyici Özellikleri ve Uygulamadaki Yansımaları: Altı Ok'un Birbirini Tamamlayan Felsefi ve Siyasi Analizi

  23.  23:1919'dan 1950'ye Türk İnkılap Tarihi'nin Kritik Kronolojisi: Neden-Sonuç İlişkileriyle 50 Temel Olayın Kapsamlı Analizi

  24.  24: KPSS İnkılap Tarihi ve Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi Final Özeti: En Çok Soru Çıkan Kritik Bilgilerin Kapsamlı Sentezi (1919-Günümüz)

  25.  25: Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi: KPSS Odaklı Kritik Kurumlar ve Kavramlar Özeti

  26.  26: Nihai Genel Tekrar Deneme Sınavı (50 Soru)

Yorumlar